De kerkdienst. - Reisverslag uit Manado, Indonesië van Ferry Wijck - WaarBenJij.nu De kerkdienst. - Reisverslag uit Manado, Indonesië van Ferry Wijck - WaarBenJij.nu

De kerkdienst.

Blijf op de hoogte en volg Ferry

09 Oktober 2012 | Indonesië, Manado

Terwijl we op Bunaken waren, hoorden we dat de vulkaan Lokon weer een uitbarsting had gehad.
Het is zondag 7 oktober en we worden al heel vroeg opgehaald door Jimmy en Vony om naar hun kerk te gaan.
Als we de kerk in Tinoor binnenlopen, zien we dat de parochianen zich op hun paasbest gekleed hebben. De netste kleren worden dan uit de kast gehaald. En wij, hebben onze mooiste beach-kleren uit de koffer gehaald... Hanny haar witte sandaaltjes en ik mijn stoffige slippers. Ze zullen het wel begrijpen. Vony legt uit dat de Minahasa-ers een trots volk is dat er op zondagen en feestjes erg graag er mooi uit willen zien. Dan hebben ze hun zondagse kleren aan.
We maken ons op voor een lange zit. De pastores doet het woord en plots horen we het woord Belanda vallen. Hanny kijkt Vony aan en ze zegt dat wij welkom worden geheten bij de dienst. Deze priesteres doet niet onder voor de voorgangster die we gisteren hebben meegemaakt bij oom Rob. Regelmatig wordt er gezongen en de tekst is te lezen via een beamer op de muur. Straks zijn enkele families aan de beurt om te zingen. Wanneer er een stilte valt denk ik telkens dat de kerkdienst afgelopen is. Ik kijk mee op mijn horloge en we zijn 1 uur verder, 2 uur, 3 uur etc. Iedereen zit er nog fris en fruitig bij behalve wij... Er wordt een aanslag gedaan op mijn hou-de-ogen-open-conditie. Om wakker te blijven stuurt Jimmy mij af en toe weg om video-opnames te maken. Tidak apa apa/no problem. Een jongerenkoor treedt op, hoge stemmen en a capella. De jongeren zitten allemaal achter hoog op het balkon. Ik herinner me nog de tijd dat ik ook naar de kerk ging. Boven op het balkon bij het grote orgel. Daar was het gezellig en kletsten we wat af. In de straat woonde een politieman Siemissen die een keer bij mijn moeder kwam om te klagen over het lawaai dat ik en mijn vrienden maakten tijdens de mis. De rest laat ik aan de lezer over..
Dan staat op de muur geschreven dat de familie Rempas naar voren moeten komen. We worden gevraagd om in het midden te gaan staan. Jimmy geeft aan dat hij een seintje zal geven zodat ik een filmpje kan maken. Terwijl ik naar het geheel kijk, zie ik Hanny met betraande ogen staan. Ik hou het niet meer en schiet vol. Ik zie ook Vony huilen. Samen zeggen we; hati sakit. Het lied dat we zingen is een familielied. Als een voorganger de belanda's danken voor hun aanwezigheid, is de dienst afgelopen.
Na de kerkdienst vragen we of we de pastores even mogen spreken. Ze neemt ons mee naar haar huis achter de kerk en we willen haar een donatie geven. Ze is erg blij en wil samen met ons en Vony en Jimmy nog een gebed doen.
Dan op naar huis om, zoals waarschijnlijk gebruikelijk, gezamenlijk de maaltijd te gebruiken. Dit keer lijkt het mij niet zo gewoon. Het is er een drukte van jewelste. Ze hebben een groot zeil gespannen over de binnenplaats en op tafel staan grote pannen met veel eten. Ze hebben rekening gehouden met onze smaak; tidak pedas.
Natuurlijk worden er weer veel foto's geschoten en de fotoshoots herhalen zich; met 1 persoon, 2 of met hele gezinnen. Geen probleem, we nemen de tijd. Intussen lijkt het erop dat het begint te regenen. Nee, het is stof en kleine stukjes uit de Lokon dat naar beneden komt.
Bij het binnenrijden van Tinoor zag ik al wat de vulkaan Lokon had achtergelaten. De straten en golfplaten daken lagen onder een dik pak grijze stof. Een trieste aanblik. Wegvegen heeft geen zin, dat levert alleen maar nog meer stof in de lucht op. Vergelijk het maar met een sleuf freezen in een betonnen muur en hoe jouw huis er dan uitziet.. Vreselijk ongezond allemaal. Velen dragen mondkapjes.
Het is weer tijd om te vertrekken en spreek de hele familie toe. Als ik aangeef dat ze altijd welkom zijn in mijn huis, beginnen ze te lachen.
Hierna laten ze ons nog de graven zien van de laatste opa en oma; opa Anis en oma Nieke. Maar ook van mijn voorouders, de ouders van mijn oma Etty. Op hun grafsteen staat alles in het hollands geschreven. Wat mij ook opvalt is dat veel hollandse namen terugkomen in de familie en zeker die van de broers en zussen van mijn moeder Pop; Popje, Bloem, Joost, Jaap, Loes en Venty. Omdat de missionarissen hier vroeger geweest waren, namen ook zij hollandse namen mee: Jozef, Alex, Jan, Johannes, Fientje, Stien, Netty etc..

  • 09 Oktober 2012 - 11:48

    Krishna:

    Hoi Ferry and Hanny,
    De mooiste herinnering i.v.m jullie vakantie in Indonesié dit jaar zijn misschien de ontmoeting met de familie van je moeder/je Oma en eerste bezoek in de kerk.
    Meestal zijn de mensen uit Manado christenen (Protestanten),zij zijn echt trouw in dit gebiet,Zij hebben nog vroegere gewoonheid,dus de ouders/de kinderen moeten altijd op zondag naar de kerk gaan.
    Bij ze lijkt op een traditie,niet slechts bij de protestant,maar ook bij de catholic.
    In Indonesié zijn de kerken altijd vol met de mensen,terwijl bij ons in tegendeel en worden vele kerken
    gesloten.
    Dus jullie hebben daar veel lekkere dingen gegeten,het eten van Manado is meestal echt pittig !!Ze hebben het eten voor jullie extra niet zo pittig gekookt.
    Jullie hebben ook mee gemaakt en gezien de uitbarsting van Gunung Lokon .De vulkanen in Indonesien zijn bijna allemaal nog aktief.Dus Indonesié is een Land , die kunnen we zeggen RING of WATER en
    RING of FIRE.
    Nog verder genieten van jullie mooie vakantie in Indonesié en vele lieve groeten ook aan je familie in Manado.
    Veel liefs
    Krishna

  • 09 Oktober 2012 - 12:05

    Randy:

    Wat mooi dat er nog zoveel geschiedenis heerst!
    Ik ben erg benieuwd naar de foto's en films.

  • 09 Oktober 2012 - 13:13

    Sonny:

    Prachtig verhaal. Ben ook echt heel benieuwd naar foto's en filmpjes, heb al een aantal fb invites gekregen maar daar ga ik niet op in. Snappen ze hopelijk wel. Zo te horen voelen jullie je heel thuis bij de Fam Rempas, echt leuk! Leuk verslag pa

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Manado

Ferry

Actief sinds 28 Juni 2010
Verslag gelezen: 595
Totaal aantal bezoekers 71364

Voorgaande reizen:

08 September 2017 - 29 September 2017

Bali; paradise on earth

21 Februari 2016 - 21 Maart 2016

Thailand/Myanmar; into the dream.

12 Maart 2016 - 18 Maart 2016

Koh Samui

29 Februari 2016 - 13 Maart 2016

Myanmar

19 September 2013 - 10 Oktober 2013

Het land van de eeuwige glimlach.

20 September 2012 - 13 Oktober 2012

Bali en Sulawesi

29 September 2011 - 20 Oktober 2011

Wijckies On Tour op Bali

09 Juli 2010 - 11 Augustus 2010

Op reis naar Indonesië

Landen bezocht: