Sunrise en sunset. - Reisverslag uit Mandalay, Myanmar van Ferry Wijck - WaarBenJij.nu Sunrise en sunset. - Reisverslag uit Mandalay, Myanmar van Ferry Wijck - WaarBenJij.nu

Sunrise en sunset.

Blijf op de hoogte en volg Ferry

06 Maart 2016 | Myanmar, Mandalay

Zaterdag, 5 maart;
Mingalarpar Bagan, ofwel hallo Bagan.
Gisteren aangekomen op vliegveld van Bagan. Of we nog eerst $25 p.p. willen betalen voordat we de stad Bagan binnenkomen. Jeetje, moet dat nou ? Zou wel iets zijn voor stad den Bosch. Kan je ieder jaar toch mooie dingen van doen voor de Boschenaar. Ok, met de taxi naar hotel Umbra. We rijden door Nyaung U richting old Bagan. Halverwege ligt ons prachtige hotel. De foto's op internet liegen niet. We zijn te vroeg om in te checken en wandelen door de mooie tuin met 2 zwembaden. Het kost een paar centen, maar dan hedde ok we. We komen 2 amsterdamse jongemeiden tegen die bekenden dat zij aan het backpacken-deluxe waren. Meteen veel info gevraagd over vervoer, omgeving, sunrise en sunset. Sunrise moet wel zo mooi zijn ! Dus de volgende morgen 04.30 uur uit de veren. De elektrische scooter gehuurd en in het pikkedonker op naar onze eerste pagode, Shwe-san-daw-Paya, voor de sunrise. Geen idee wat ons te wachten stond. We liepen mee met een reisgids van een ander, hij had immers een lampje bij zich en hij wist waar we het mooiste plekje konden hebben. Eerst onze schoenen achterlaten om dan de pagode te beklimmen. Toen het begon te schemeren zagen we pas hoe steil de trappen waren en hoe hoog we zaten. Het werd er steeds drukker en bijna schouder aan schouder. Hanny had haar statief meegenomen, dus we permitteerden onszelf enige ruimte. Het lange wachten loonde. Langzaam drong op de achtergrond de kleur van de zon naar boven. Een goudgele bol wurmde zich letterlijk tussen de wolken. Overal klikten camera's. Totdat de reisgids op mijn schouder tikte om aan te wijzen wat daar links stond te gebeuren. Nog een beetje grijs in de verte, maar duidelijk waarneembare ballonnen stegen op. Een voor een kwamen ze mijn kant op. Althans, voor even dacht ik dat Hanny en ik alleen op deze pagode stonden. Vriendelijk vielen ze ons aan. En een schitterend schouwspel ontvouwde zich tussen luchtballon, goudgele rijzende zon en kleurende lucht, waarbij de vele pagodes op de grond figureerden als puntige hoedjes in de woestijn. Wat een prachtig uitzicht factor 10. A-dem-be-ne-mend !!! Sprookjesachtig haast. We gaan voldaan terug naar ons bedje, daarna ontbijt. De hele dag bleven we steken in het nagenieten.
De volgende dag, ben ik er zelf op uit gegaan om Bagan te bezichtigen. Ik kom door oude buurten en bezoek de plaatselijke markt. Het was maar een lange straat en alles vond plaats op de grond; etenswaren, kleding, marktkooplui, alles. De markt geurde naar duif-op-rijst, vlieg-op-kip en hond-bijt-bijna-nieuwsgierige-toerist. De Baganezen zijn ook vriendelijke mensen die je meteen de weg wijzen. Ik wil de kampong in en kom uit bij de rivier en strandje waar jongeren aan het volleyballen zijn. We praten wat en ik ga door als eentje mij een boottripje wil aansmeren.

Vanmorgen, zondag 6 maart;
Ik loop de weg op, op zoek naar een pharmacy. Na een minuut dacht ik, laat ik het eens proberen. Ik hou een motorboy aan, en vraag hem de weg. "Och, spring maar achterop dan breng ik je wel even." En ook nog terug naar het hotel. Aardige jongens die Baganaren.
's Avonds bestellen we weer een scooter om naar de sunset te gaan kijken. We zoeken een pagode uit en beklimmen hem. Deze was meteen al erg steil omdat ik nu zie wat ik doe. Waar ben ik toch aan begonnen, maar vooruit. Allemaal voor het goede doel.
Als de gele stip langzaam maar zeker daalt, begint het meteen grijzig van de stof en wolken te worden. Was beetje teleurstellend. Dan maar afdalen en ik prijs Hanny voor haar heldhaftige moves.
Terug in het hotel maken we ons klaar voor de volgende vlucht naar het Inle Lake.

  • 06 Maart 2016 - 19:07

    Christel Smits :

    Ha Ferry en Hanny, geweldig om jullie verhalen te lezen...die luchtballonnen zal inderdaad prachtig zijn geweest. Geniet nog samen, niet met mate maar heel veeeeeeel, dagdag

  • 07 Maart 2016 - 08:22

    Fiona:

    Mooi geschreven, ik kijk nu al uit naar jullie volgende verslag. Ga door met genieten!!!

  • 07 Maart 2016 - 14:57

    Peter:

    leuk om jullie te kunnen volgen.
    Zijn jullie straks, als je weer terug bent, niet bekaf na al die activiteiten?
    Ach, zolang je kunt; doen!!
    en geniet vooral!!

  • 07 Maart 2016 - 22:53

    Krishna:

    Bedankt voor jullie mooie verhaal.
    Ik zal op het volgende verhaal met geduld en nieuwgierigheid wachten
    Groetjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Myanmar, Mandalay

Myanmar

Een ontdekkingstocht.

Recente Reisverslagen:

10 Maart 2016

Inle Lake

09 Maart 2016

Toeval bestaat niet.

06 Maart 2016

Sunrise en sunset.

04 Maart 2016

Zoek zelf maar een plek uit in het vliegtuig.

01 Maart 2016

The Golden House.
Ferry

Actief sinds 28 Juni 2010
Verslag gelezen: 332
Totaal aantal bezoekers 71364

Voorgaande reizen:

08 September 2017 - 29 September 2017

Bali; paradise on earth

21 Februari 2016 - 21 Maart 2016

Thailand/Myanmar; into the dream.

12 Maart 2016 - 18 Maart 2016

Koh Samui

29 Februari 2016 - 13 Maart 2016

Myanmar

19 September 2013 - 10 Oktober 2013

Het land van de eeuwige glimlach.

20 September 2012 - 13 Oktober 2012

Bali en Sulawesi

29 September 2011 - 20 Oktober 2011

Wijckies On Tour op Bali

09 Juli 2010 - 11 Augustus 2010

Op reis naar Indonesië

Landen bezocht: