Ubud. - Reisverslag uit Bali, Indonesië van Ferry Wijck - WaarBenJij.nu Ubud. - Reisverslag uit Bali, Indonesië van Ferry Wijck - WaarBenJij.nu

Ubud.

Door: WijckiesGoesAsia

Blijf op de hoogte en volg Ferry

07 Oktober 2011 | Indonesië, Bali

1 foto is gelukt. Hanny probeert vanavond de rest erop te plakken.

Na aankomst in ons hotel in Ubud zijn we de volgende dag maar meteen naar Sang Spa gegaan om ons maar eens lekker te laten verwennen. Hanny een Full Body Massage met scrub en een rozenbad. En ik een Good Kharma Massage. We geven ons allebei over aan onze maitraisses en in no time zweven we door het universum. Ik krijg twee van die cewek cantik naast me. Door het gat van de ligbank zie ik 4 mini-voetjes en ik voel baby-handjes die voor een sensatie in mijn lijf zorgen. Voor alle zekerheid kijk ik toch maar op om mezelf ervan te overtuigen dat ik niet in een Stimorol-reclamefilmpje zit met zo'n kenau op mijn rug !
We winkelen wat in de gezellige straatjes. Afwisselend moderne shops, kleine warungs (lokale winkeltjes), barretjes, maar ook van die spaanse-toestanden-toko's.
s'Avonds eten we bij Laba Laba en de bevallige eigenaresse nodigt ons maar meteen uit in haar nieuwe spa. "Nanti" (later) zeg ik, want nee-ik-ben-net-geweest klinkt zo hard. Mijn leraar heeft mij meegegeven om op een vraag niet meteen Tidak te zeggen, maar Belum of Nanti (=nog niet of later). Dit klinkt vriendelijker.

De volgende dag (6 okt ) haalt Ahmad ons op. Het wordt een drukke dag. Het weer ziet er een beetje somber uit met wat zon.
De dag begint met een bezoek aan Ketut Liyer. Als je de film Eat, Pray en Love hebt gezien, of de docu 'Erica op reis', dan snap je wel waarom. Het is redelijk druk. We trekken een nummertje (25) en we horen dat we vanmiddag rond 17.00 u aan de beurt zijn. Gaan we niet doen. Ketut is bezig met hand-reading en healing. Zonder disrespect, maar het ziet er maar gewoontjes uit. Maar toch, wie er in gelooft zal zeker de "Stille Kracht" voelen.
Ubud en omgeving is de streek bij uitstek waar door de jaren heen kunstenaars zich hebben verzameld. We doen een handwerkplaats houtsnijwerk aan. Aan een beeldje van ong. 30 cm. kan soms wel 5 maanden gewerkt worden. De een voor het betere hakwerk, de ander doet de fijne inkepingen en nog een die fijn-schuurt. De verleiding is groot maar we kopen niks; erg duur. Ja, we doen aan bosch window-shopping. Dan naar een schilderbedrijfje. Ook daar kijken kijken maar nie kope. Balinese traditionele kunst, maar ook moderne paintings van indonesische taferelen. We kijken maar een keer op de pasar of we dezelfde spullen zien voor een prikkie. Wat een miezerige, oer-Hollandse, ons-bien-zuunigerds zijn we toch !
Bali is een grote rijstschuur en de mooiste liggen net boven Ubud. Vreselijk mooie rijstterrassen strelen onze ogen.De ene sawah nog mooier dan de andere tegen een achtergrond van pisang- en palmbomen. Ieder aardappelveld verbleekt bij deze taferelen. We zullen meer van deze watervelden zien, vrees ik.
Verder naar het noorden komen we aan bij het Baturmeer en hebben vanuit Penelokan een adembenemend uitzicht op de Gunung Batur en zijn vulkaanlandschap. Ahmad stelt ons gerust; de vulkaan heeft de laatste 15 jaar niet meer gewerkt. Maar dat dachten ze ook van de Merapi vorig jaar..... Vanuit het restaurant hebben we een mooi zicht op de vulkaan waarvan de top omarmd wordt door donkere wolken. Tegen de hellingen liggen de gestolde lavastromen tot aan het meer.
Op de terugweg doen we een Luak-branderij aan. Luak is koffie, maar niet zomaar. Nee, de koffiebonen worden door de Luak opgegeten en uitgepoept. Daarna schoongemaakt en gebrand. Ter info: Luak is s'werelds duurste koffie. Een kopje koffie kostte me 60.000 roepie (=5 euri), in de USA betaal je er $75,= voor !
We hebben genoeg gezien en gaan terug naar het hotel. Via smalle wegen, langs een diversiteit aan tempeltjes en flora komen we aan in Ubud. Het wordt schemerig en de scootertjes vliegen ons om de oren. We moeten uitkijken voor spelende kinderen, honden en met name vrouwen die grote manden en bossen pandangstengels of takken op hun hoofden torsen.

  • 07 Oktober 2011 - 06:59

    Gabe:

    Wat heerlijk om te lezen dat jullie zoveel plezier hebben! Geniet.....eet....EN heb elkaar lief!

  • 07 Oktober 2011 - 07:05

    Krishna:

    Mooie Foto van jullie in het restaurant,hoor.
    Ferry en Hanny,jullie mogen verder genieten met jullie massages en de lekkere eten.Hebben jullie de lieveling sate Padang van oom Boeke en tante Malie ook al gepruft in Bali ?
    Hier begint al met herfst- weer ,nat,nat en nat,winderig !!!
    Geniet er maar van de zon daar,jullie
    mogen ook de warmte van Bali voor ons straks mee nemen.hoor!!
    Groetjes en veel liefs
    Krishna

  • 07 Oktober 2011 - 07:41

    Anita Van Hartskamp:

    Wat super om te lezen dat jullie samen het zo heerlijk hebben!
    Ik ben er met Maarten geweest op ons huwelijksreis. Het was er prachtig!
    Geniet ze, want hier wordt het langzaam herfst, brrr...... En koester elkaar in het mooie landschap!

    Tot gauw weer Ferry, op het werk.....! Hier mis je nix! haha...

    Lieve groet,
    Anita

  • 07 Oktober 2011 - 09:57

    Monique & John:

    Wat leest het heerlijk weg, heerlijk om zo de dag te beginnen. Wacht met smart op het volgende smeuïge verhaal

  • 07 Oktober 2011 - 11:08

    Alby:

    Goh wat leuk om jullie zo weer te kunnen volgen. Wat een genot vinden jullie niet om je zo te laten verwennen. Als ik lees over de rijstvelden zie ik het al voor me..zooo moooiiii..de 1 is nog mooier dan de andere. Ik vind trouwens dat wat je met je blote oog ziet niet te vergelijken is wat je op een foto ziet. Zooo groen dat vind je nergens dan in Ubud. Gelukkig dat jullie niet de enigen zijn..kijken2 en niet kopen..hihihih. Misschien als je tijd hebt vraag aan Ahmad of hij jullie naar de markt Sukawati kan brengen..daar is zoveel te koop..en vergeet niet af te dingen. Ik zie uit naar jullie volgend verslag..menikmati daar. kussssssssssss

  • 07 Oktober 2011 - 17:33

    Raymond En Ivonne:

    Ferry je hebt er vaak over gehad, maar dit is echt genieten. Nog veel plezier. Wij blijven jullie volgen.

  • 07 Oktober 2011 - 19:20

    De Brardjes:

    Hoi Ferry en Hanny,

    Heb nu pas jullie site ontdekt en in 1 keer alle verslagen gelezen. Het is duidelijk, daar moeten wij ook nog naar toe. Er komen weer allerlei herinneringen boven van vorig jaar. Ik hoop dat het snel lukt om de foto's erop te zetten want daar ben ik erg benieuwd naar. Genietse!

    Liefs Monique

  • 09 Oktober 2011 - 14:36

    Randy:

    Als ik dit lees denk ik ook weer terug en zie de sawa's voor me. Echt een genot voor het oog om er letterlijk lang bij stil te blijven staan.
    Hele leuke foto!

    Geniet van de vele massages die jullie nog zullen ondergaan.

    Kus

  • 10 Oktober 2011 - 14:59

    Ellen Loeffen:

    Hey Ferry en Hanny,
    Wat n geweldige verhalen en wat mooie, bijzondere dingen maken jullie mee. Geniet van t mooie land en elkaar. En ook van t weer, want hier wordt t echt herfst ;-(
    Veel plezier nog.
    Lieve groet ellen

  • 10 Oktober 2011 - 15:17

    Leroy:

    woow echt een vet verhaal pap, over een paar jaar ga ik dezelfde voetstapjes zetten als die jullie nu zetten dat weet ik zeker!
    groeten aan mam en de janssen's

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Bali

Ferry

Actief sinds 28 Juni 2010
Verslag gelezen: 359
Totaal aantal bezoekers 71351

Voorgaande reizen:

08 September 2017 - 29 September 2017

Bali; paradise on earth

21 Februari 2016 - 21 Maart 2016

Thailand/Myanmar; into the dream.

12 Maart 2016 - 18 Maart 2016

Koh Samui

29 Februari 2016 - 13 Maart 2016

Myanmar

19 September 2013 - 10 Oktober 2013

Het land van de eeuwige glimlach.

20 September 2012 - 13 Oktober 2012

Bali en Sulawesi

29 September 2011 - 20 Oktober 2011

Wijckies On Tour op Bali

09 Juli 2010 - 11 Augustus 2010

Op reis naar Indonesië

Landen bezocht: