Manta's en dolfijnen. - Reisverslag uit Lembongan, Indonesië van Ferry Wijck - WaarBenJij.nu Manta's en dolfijnen. - Reisverslag uit Lembongan, Indonesië van Ferry Wijck - WaarBenJij.nu

Manta's en dolfijnen.

Blijf op de hoogte en volg Ferry

23 September 2017 | Indonesië, Lembongan

23 september;
Eergisteren aangekomen op Nusa Lembongan bij Lumbung Bali Huts. Een kleinschalig resort naast de haven, aan het strand. Hanny had vanuit Nederland al hutje 5 gereserveerd. Oceanview ! Na de incheck huren we bij Ketut een scooter en gaan we er op uit. Geen helm nodig, zegt Ketut. Hier is geen politie. Of dat nu een voordeel is of een nadeel, heb geen idee. Maar ook hati hati Pappi, voegt hij eraan toe. Maar natuurlijk, mijn zoon.
Er is geen achteruitgang bij het hotel. Dus via het naastgelegen hotel naar de scooter. Een kronkelig, bonkelig paadje over tot aan de hoofdweg. We hebben moeite om overeind te blijven. Dan langs Dream Beach, de Yellow Bridge naar het andere eind van het eiland. De mangroves. We willen dat morgen doen, maar de kapiteinsvrouw weet ons over te halen. 100 K voor 2 pers. Als het maar niet te lang duurt, want we hebben beloofd om voor het donker thuis te zijn. De tocht duurt een half uur en wat een ijzige stilte in de mangroves. Prachtig zoals de wortels en takken van de bomen in het water uitkomen. Tussen de mangrovebomen ook bomen waarvan de bladeren als specerijen worden gebruikt. Zo rustiek is het dat je niet in de gaten hebt dat er veel toeristen hier op het eiland rondhangen, vooral veel backpackers. Todat er een bootje met chinezen ons tegemoet komt varen. We danken boss en zijn vrouw voor deze unieke ervaring.
De volgende dag verkennen we het eiland en hoppen we via de Yellow Bridge naar Nusa Ceningan. Onderweg zien we zeewiervelden. Het verbouwen van zeewier is de belangrijkste bron van inkomsten voor de eilandbewoners. Nusa Ceningan is een kleiner maar groener eiland. De smalle paadjes brengen je naar prachtige viewpoints. Veel surfers zijn hier te vinden langs de stranden met een woeste zee. Geluncht bij Jenny's Place waar we ook met Randy en Joanne gefacetimed hebben vlak voordat ze aan boord gingen om naar Californië te vliegen.
We leggen nog even aan bij Dream Beach, the Deck. Het laatste restaurantje/terrasje tegen de helling aan geeft een mooi gezicht op Dream Beach. Links gaat de zon onder met een prachtige rode gloed. We kletsen wat met backpackers en we gaan natuurlijk te laat terug naar de hut. We gebruiken Maps.Me en komen weer uit bij het hobbelige paadje. Maar zonder straatverlichting is het een fikse uitdaging.
Voor het hotel is het een gaan en komen van grote en kleine bootjes. Maar ook hordes chinezen. En kwetteren en tetteren er flink op los. Met duizenden tegelijk bevolken ze Bali en ook Lembongan. The invasion of the Chinese. Een geluk, niet in ons resortje.
Vandaag zijn we gaan snorkelen en hopen we manta's te spotten. No guarantee, zegt de Padi school. Met een groep van 15 gaan we de zee op richting Manta point. Al gauw zien we een tiental bootjes en veel snorkelaars in het water. De zee is onrustig en door de kapiteins wordt geroepen en gewezen. We springen in het zeewater en ja hoor, daar komt onze eerste manta aanzwemmen, richting pappie en mammie. Zo noemt de staff van het resort ons. Onze duimen gaan omhoog. Daar kwamen we toch voor ! Mooie zwarte platte vissen, van onderen spierwit en een grote bek. En ja hoor daar komt de tweede aan. Met een sierlijke gezwinde stijl zwemmen ze je tegemoet. Niet bang voor de mensvisjes. Voor ons gevoel konden we ze bijna aanraken. Voldaan ! We klimmen op de boot en varen door naar een plek met koraalvelden. Als we weg willen varen, worden we nog getrakteerd op een school dolfijnen. Deze dag, dit eiland kan niet meer stuk. We zijn de laatste jaren veel gewend en dus ook verwend met de meest adembenemende sightseeings onder water. Menjangan eiland is toch mooier. Hier valt het koraal enigszins tegen en ook de vissen zijn niet zo divers en talrijk. Matig. Maar daarentegen was het een geweldige ervaring om manta's te zien zwemmen in het eggie. Dit houden we toch even vast.
Morgen weer terug naar het vasteland, Sanur. Het nieuws is dat de hoogste berg op Bali, gunung Agung, op uitbarsten staat. De indo regering geeft aan; hoogste paraatheid. En in een straal van 9 km zijn de bewoners geëvacueerd. Sanur ligt er nog ver vandaan. Vooralsnog is dat een veilige plek.

Tip 1; Lumbung Bali Huts, room 5.
Tip 2; bij Dream Beach even een smoothie halen bij de the Deck bij zonsondergang.