Traktatie; een hemelse oogdouche. - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Ferry Wijck - WaarBenJij.nu Traktatie; een hemelse oogdouche. - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Ferry Wijck - WaarBenJij.nu

Traktatie; een hemelse oogdouche.

Blijf op de hoogte en volg Ferry

20 September 2017 | Indonesië, Ubud

19 september;
We gaan de buurt rond Ubud verkennen en huren een scooter. Bij het ticketburo tippen ze ons op de rijstvelden van Tegalalang, de vlindertuin bij Kemenuh en Goa Gajah.
Met onze Maps.me app rijden we door smalle baantjes en een prachtig landschap naar de rijstvelden van Tegalalang, Unesco werelderfgoed. We zijn er al eerder geweest, maar willen deze oogstrelende rijstvelden nog wel eens zien. De trapsgewijze groene velden steken prachtig af tegen een rand van wuivende coconutbomen. We gaan lekker chillen in een van die lounge plekken met 2 hoogblonde Noorse meiden. Het is hun laatste dag hier en vertrekken vanavond naar Australië. Ze studeren daar. Ze willen gauw nog deze rijstvelden zien en een Luwak plantage.
Dan tuffen we verder richting Butterfly Park Kemenuh. Ik rij enthousiast door het platteland. Iets te enthousiast. Ik kijk links en ik kijk rechts en vergeet een bochtje te nemen. Bertus moet flink in de remmen knijpen om zijn 125 cc onder controle te houden. We duiken bijna de sawah's in. Een oude man met nog alleen 2 hoektanden en een punthoed, staat op en kijkt ons verbijsterd aan. Maaf, Pak ! Toch niet in mijn sawah, zal hij denken. Tinus denkt alleen maar: ik wil nog naar Nusa Lembongan... Verschrikt vraag ik Pak de weg naar Ubud. Hij wijst de weg en lacht zijn 2 tanden bloot. We volgen onze weg naar Butterfly Park in Kemenuh. Het is een prachtige vlindertuin met ongeveer 1400 tropische vlinders. Het stikt er van de vlinders en we lopen stapvoets om te voorkomen dat er eentje onder mijn voetzool terecht komt. De een is nog mooier gekleurd dan de ander. In een aparte kooi hangen de poppies. We zien een vlinder van ongeveer 20 cm en nog maar 1 1/2 dag oud. Hij eet of drinkt niet, legt alleen eitjes en leeft maar 5 dagen. Het bijzondere aan deze vlinder zijn de uiteinden van zijn vleugels die lijken op een slangenkop.
We hebben nog tijd over om naar de Goa Gajah, de olifantengrot, te gaan. Het is ook een tempel. De grot is niet veel aan. Maar als je naar rechts loopt, kom je zo in een prachtige tuin dat via een erg smal paadje naar beneden gaat. Deze Goa is zeer de moeite waard.
Vandaag werden we weer eens getrakteerd op een hemelse oogdouche, zegt Hanny. Morgen houden we een rustdag en boeken onze boattrip naar Nusa Lembongan voor 21/9.

Tip; huur een scooter en ontdek de omgeving van Ubud.

• 20 September 2017 - 12:05

Gaby:

veeeeel plezier met manta's spotten!xxxxx

• 21 September 2017 - 07:26

Monique&John:

extra TIP, wees voorzichtig met een scooter