Een snuifzoen wilde ze wel geven, dacht ik. - Reisverslag uit Pemuteran, Indonesië van Ferry Wijck - WaarBenJij.nu Een snuifzoen wilde ze wel geven, dacht ik. - Reisverslag uit Pemuteran, Indonesië van Ferry Wijck - WaarBenJij.nu

Een snuifzoen wilde ze wel geven, dacht ik.

Blijf op de hoogte en volg Ferry

11 September 2017 | Indonesië, Pemuteran

10 september;
We gaan even voor een ontbijt en een jong stel, die zojuist hun trouwpakjes aangetrokken hebben, zitten voor de weddingshop en natuurlijk maken we een praatje. Hij ziet er prachtig uit met zijn rokje met sleep. En zij ziet er beeldig uit (spreek uit; beeeldugh, met de klemtoon op de D !) We nemen als ontbijt soto padang met longtong en rijst, thee en mango juice. De eigenaar van de warung tipt ons om naar Canggu beach te gaan.
Tip; Canggu beach is the place to be. Het lijkt het 2e Ibiza, of andersom zeggen de Balinezen. Veel surfers, chille bars, mooi strand en hoge golven.

Om 6 uur hebben we weer met Richard en Anita afgesproken. Deze avond wil ik toch effe delen.
Hanny wilde graag nog eens een ceremonie of dienst meemaken. Nou dat kan. En hoe. Richard is erg gelovig en wil ons meenemen naar zijn kerk. Dat moesten we eens meemaken. Een voorgeleidster met een band. We komen binnen en eerst veel handjes schudden. Ja, we zijn nieuw. Nee, we komen alleen maar kijken. De band met 3 zangeressen en 1 zanger stellen zich op. En ze beginnen me daar een partij rocksongs te spelen ! De hele club bleef handjes klappen, 5 songs lang. Geen idee waarover ze zongen, maar geregeld kwam het woord Jesus erin voor. Wat een passie. Ik werd gegrepen en het ontroerde me omdat wat er op het podium gebeurde recht uit het hart kwam. Prachtig. De mensen voor mij stonden te swingen in de kerk. En na bijna ieder liedje was het weer handje schudden. Richard: hier heb ik toch zo'n hekel aan... Handje voor en handje achter of zelfs een high 5. Nog net geen snuifzoentje van de dame achter mij. Ze wilde wel volgens mij.
Daarna kwam de voorgangster of priesteres aan het woord. Ook zij gooide al haar passie in de strijd. Niet eerder dan dat ze enkele nieuwkomers en onze mooie orang belanda (wij dus) had voorgesteld. En ja hoor daar kwamen ze weer, handjes hier en handjes daar. Jawel even aanraken mag, maar knuffelen hoeft niet. Ik kijk schuin naar Richard bij het gebed en hij is emotioneel. Omdat ik tijdens de dienst moet denken aan enkele dierbaren die het moeilijk hebben en ik om geluk vraag voor ze, ontroert het mij ook. Na de dienst lekker uit eten gegaan met Richard, Anita, Candra en Nadi. Met 6 man eten en drinken schuiven we 100.000 rp = ongeveer € 6,-. Hihi, ik betaal en ben bijna blut !
Tip; als je de kans krijgt om een ceremonie of dienst mee te maken... Doen. Vraag het aan de balinees.

11 september;
Maximus haalt ons op en brengt ons naar het noorden, naar Pemuteran.
Maar eerst leggen we aan bij Pura Ulun Danu bij het Bratanmeer. Een mooie tempel in het meer tegen een reusachtige bergwand met de toppen in de wolken; de Gunung Bratan. Dit is een must-see van de eerste categorie. Ze zeggen dat de balinees het water uit het meer gebruiken om hun jonge sawah's ermee in te wijden. Maar in feite verzoeken de rijstboeren Dewi Danu, de godin van de meren en rivieren om steeds weer levenbrengend water naar de rijstvelden te laten stromen.
Ik herinner Hanny en Max eraan dat het vandaag 9/11 is en bij de tempel stop ik even..
We rijden verder en kronkelen ons omhoog de bergen in naar Pemuteran. Via wegen omringd door prachtige flora. Mijn moeder had het altijd over haar lievelingsbloem, de bougainville paars, roze, oranje, rood etc. Zo mooi. Maar ook de vele sawah's met hun palmbomen, coconuttree's, pisangbomen, koningsvarens en jagungvelden (mais). Veel planten die je bij de Intratuin ziet, groeien er langs de weg, net zoals de vele kruiden uit de toko's.
Vreemd, Hanny zegt dat het weer voelt als thuiskomen. Ik voel me zo senang. Tja, hoe leg je dat uit ?
@Toinnie/ Alby; kunnen jullie omschrijven wat ik bedoel ?

Tip; Pura Ulun Danu mag je niet voorbij laten gaan tijdens je reis op Bali.

We checken in bij een kleinschalig resort, Mimpi Nyata guest House and Dive center in Pemuteran. Zeer mooie locatie, 5 bungalowtjes geopend in juni 2016 en mooie aangelegde tuin met zwembad. We reserveren onze trip naar Menjagang eiland voor morgen om er te snorkelen.

  • 11 September 2017 - 17:18

    Frederique Schoenmakers - De Groot :

    Hallo lieve Ferry en Hannie,
    Wat leuk om jullie reisverslagen te ontvangen en te lezen. Heerlijk. Heel veel plezier en geniet van al die mooie ontroerende indrukken. Onvergetelijk.

  • 11 September 2017 - 17:29

    Krishna:

    Leuk om te horen dat jullie so "Senang" ( Happy)zijn op jullie vakantie in Bali.
    Weer leuke verhalen.Welterusten ! !
    Groetjes
    Krishna

  • 11 September 2017 - 20:03

    Jack En Hélène :

    Het is weer heerlijk om te lezen. We reizen verder mee.

  • 11 September 2017 - 20:35

    Janny Beekwilder:

    Ha lieverds, klinkt heerlijk! Fijn dat jullie ons mee laten genieten. Veel plezier nog,
    Xxx

  • 12 September 2017 - 08:40

    Gab:

    Nou, ik voel mij ook senang als ik jullie verhalen lees. Have funnnnnnnnn!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Pemuteran

Ferry

Actief sinds 28 Juni 2010
Verslag gelezen: 299
Totaal aantal bezoekers 71166

Voorgaande reizen:

08 September 2017 - 29 September 2017

Bali; paradise on earth

21 Februari 2016 - 21 Maart 2016

Thailand/Myanmar; into the dream.

12 Maart 2016 - 18 Maart 2016

Koh Samui

29 Februari 2016 - 13 Maart 2016

Myanmar

19 September 2013 - 10 Oktober 2013

Het land van de eeuwige glimlach.

20 September 2012 - 13 Oktober 2012

Bali en Sulawesi

29 September 2011 - 20 Oktober 2011

Wijckies On Tour op Bali

09 Juli 2010 - 11 Augustus 2010

Op reis naar Indonesië

Landen bezocht: