De kecak dans met Frits en Ria; Uluwatu. - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Ferry Wijck - WaarBenJij.nu De kecak dans met Frits en Ria; Uluwatu. - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Ferry Wijck - WaarBenJij.nu

De kecak dans met Frits en Ria; Uluwatu.

Blijf op de hoogte en volg Ferry

19 September 2017 | Indonesië, Ubud

17 september;
Gisterenavond zijn Frits en Ria aangekomen op Bali. We bestellen een Grab car om ze op te zoeken. We spreken af in hun hotel Ari Putri in Sanur. De lobby doet iets koloniaals aan en het ziet er inderdaad prachtig uit. Ze hebben goed geslapen na een avond kennismaken met 2 andere Nederlanders met wie ze 2 weken rondtoeren. Het klikte meteen, zegt Frits. En, wat is het hier duur... we moesten ongeveer 1 miljoen rupiah's afrekenen. Wat hebben jullie dan gedronken ? Nou eh, chardonnay wijn en buitenlands bier. Ja hallo, da begrijp ik ! De koekwaus !
Frits had een adresje gekregen waar je lekker kan eten. Nou, een kolfje naar ons mondje. Na een flink eind wandelen (hadden Hanny en ik nog niet gedaan deze vakantie) kwamen we aan bij bij café Batu Jimbar. Ik zag meteen wat er allemaal uitgestald lag. Het water liep al uit mijn mond. Lemper, wadjih, en nog veel meer lekkers. We nemen van alles wat en laten ze als kadootje ook nog eens es cendol hebben... Spa-le-pug !
We bellen Ahmad en vragen of Max ons naar Uluwatu kan brengen. Even later arriveert onze vriend. Bij Uluwatu is een tempel, maar we gaan vooral voor de kecak dans. Het bijzondere hier is dat deze voorstelling gegeven wordt bij zonsondergang. We nestelen ons boven aan de tribune om goed zicht te krijgen op zowel de dans als de zonsondergang. Het is erg warm, geen afdak, geen paraplu. Verdomme, die chinezen wel, afgunstigen wij. Als het tromgeroffel begint komt een groep dansers de ring in die ritmisch alleen maar ke-cak ke-cak ke-cak etc. roepen. Sommige dansers kunnen, met hun bewegingen van hoofd en handen, hierdoor in trance raken. Het spel tussen de 2 goden en de opperaap is sierlijk. De opperaap duikt enkele keren het publiek in, wat weer voor hilarische momenten zorgt. Intussen kleurt de hemel rood vanachter een donkere wolk. Fenomenabel mooi. We genieten ervan. We gunnen Frits en Ria een fantastische vakantie hier met een indrukwekkende start.
Terug naar Sanur. Frits kan het goed vinden met Max. Hun conversatie stijgt naar het universiteits nivo; de regering, de wetten en het milieu. Max doet verwoede pogingen om Frits te blijven volgen. Ze begrijpen elkaar en Max leert steeds meer Engels. Ik zak lekker onderuit op de achterste bank.
Vreemd toch ? Zo zit je met zijn vieren met een sociaal deal bij restaurant Menu-et in de Korte Putstraat in den Bosch en zo zit je 12.000 km verder op in Sanur weer met elkaar te dineren...

Tip 1; download de Grab Car app. De tegenhanger van de Uber taxi.
Tip 2; kecak dans bij Uluwatu.

• 20 September 2017 - 13:05

Gaby:

Bedankt voor de tip. Ik heb de app gedownload