"Wie goed doet, goed ontmoet !" - Reisverslag uit Lovina, Indonesië van Ferry Wijck - WaarBenJij.nu "Wie goed doet, goed ontmoet !" - Reisverslag uit Lovina, Indonesië van Ferry Wijck - WaarBenJij.nu

"Wie goed doet, goed ontmoet !"

Blijf op de hoogte en volg Ferry

15 September 2017 | Indonesië, Lovina

15 september;
Nog vermoeid van de Mayong Trekking van gisteren slapen we lekker uit. We huren een scooter om de omgeving eens te verkennen. Putu gaf als tip om naar de Sekumpul watervallen (de U spreek je uit als OE en de klemtoon op pul. Bekt lekker hè zo uitgesproken) te gaan. Dat is nog mooier dan de Gitgit watervallen. Och, waarom ook niet als het in de buurt is. We krijgen van een Belgisch stel de tip om de Maps.Me app te downloaden. Handige app. Maar we verdwalen af en toe. Geeft niet, Bertus en Tinus hebben weer lol. Het lukt me net niet om pole-position te veroveren bij de stoplichten tussen duizenden scooters. Als het licht op groen springt dan schieten we als een katapult weg en ik haal links en rechts in a la Max V. Als dan een scooter met 2 kacongs langszij komen, beginnen ze te zwaaien en te wijzen. Kiek um goan, onze Max, denken ze, denk ik. Of ze herkennen me van de vorige vakanties of ze zwaaien naar Hanny, de klojo's. Verdomme, ze wijzen naar mijn knipperlicht dat nog aanstaat. Bummer !
We rijden via de app door kleine weggetjes en prachtige lanen met links en rechts mooie natuur. Na een lange tocht bergop komen we aan bij de Sekumpul Waterfalls. We zitten nu op ongeveer 1200 meter boven NAP. Bij de ingang krijgen we een gids mee die vertelt dat we een voettocht maken van 2 1/2 uur. Oei, daar hadden we niet op gerekend na de beproeving van gisteren, gvd. Maar Bertus en Tinus laten niets merken, want we komen uit Holland ! Het wordt weer dalen en stijgen met een hoogteverschil van 300 meter tot aan beneden bij de watervallen. Als ik het pad schuin naar beneden bekijk, weten we dat we dus ook weer omhoog moeten straks. Stijgingspercentage van ongeveer 33%. Nyomang is het gewend en loopt fluitend voor ons uit. Hij zou bij iedere boom willen stoppen om erover te vertellen, maar doet het niet vanwege de tijd. Wel even stoppen bij mooie viewpoints. We komen beneden aan om over een brug te lopen die ze nog pas in 2013 hebben geopend. De planken liggen wat uit elkaar en ze bewegen allemaal. Hanny beweegt voorzichtig over haar dancing bridge. Nyomang blijft dicht bij haar. Dan bochtje om bij de watervallen. Prachtig. De regenboog hangt erg laag en we kunnen hem bijna aanraken. Hanny maakt een foto die ook nog eens lukt. Na wat fotoshoots gedaan te hebben vertrekken we weer.
We stijgen weer op onze scooter. Eigenlijk wordt het al laat, maar we moeten wel. Door het donker terug naar onze slaapplek in Lovina, Chonos Hotel.
Ook weer een tip van Putu; vis eten bij Bakan, naast Hotel Adirama, niet ver van ons hotel. En wie zien we daar ? Juist ja, Putu en Ria met hun hele gezin. Ze vieren hun trouwdag en de verjaardag van zoon Dede. We kletsen gezellig door alsof het gisteren was. Rame rame !
We zeggen nog tegen elkaar; alles wat leuk en mooi is, komt ons steeds tegemoet. "Wie goed doet, goed ontmoet !"
Gisterenavond ook al. Bij aankomst in Lovina horen we dat er een festival is bij het dolfijnenstandbeeld. Geweldig gezellig, modeshow van traditionele Balinese klederdracht en daarna moderne kleding. Prachtige ladies maar niet echt de stijl waarvan Hanny gaat watertanden.
@Toinnie; volgens mij waren het jouw vriendinnen. Ik heb ze maar bij elkaar geroepen voor een foto. Misschien heb ik er eentje gemist. Ik stuur de foto's wel.
De afsluiter was een, volgens ons, zeer bekende reggaeband uit Bandung (je weet het, de u is een oe en de klemtoon op...). Wij nestelen ons op een podium onder een afdak met wit beklede stoelen en het plein stroomt vol met jongelui met Jamaicaanse vlaggen. De band begint en iedereen gaat uit zijn dak. Als de zanger even stopt met zingen, neemt de menigte het over. Ik zie tussen de benen van de zanger steeds een dikke staart bewegen. Hij zal toch geen python op zijn nek hebben ? Als hij zich draait zie je goed dat hij een vette paardenstaart heeft bijna tot aan de grond. Wow ! De jongelui voor ons zingen letterlijk alle songs mee. Reggae is alive !

Tip 1; download de Maps.me app. Handig voor gebruik van een scooter.
Tip 2; de Sekumpul watervallen. Ongeveer een uur rijden vanuit
Lovina.

• 18 September 2017 - 14:03

Gaby:

Jullie zijn net hippies! Thanks for sharing weer xxxxxxxxxxxxxxxxx

• 18 September 2017 - 20:01

Krishna:

Jullie hebben jullie vakantie echt genoten,hoor.
    Dankje wel .