Yogyakarta - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Ferry Wijck - WaarBenJij.nu Yogyakarta - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Ferry Wijck - WaarBenJij.nu

Yogyakarta

Door: WijckiesGoesAsia

Blijf op de hoogte en volg Ferry

26 Juli 2010 | Indonesië, Batavia

24 jui.
Vanmorgen zijn we naar de Borobudur geweest. Een prachtig bouwwerk gelegen in de tuin van ons hotel Manohara. We zouden haast vergeten dat heel onze vakantie een grote toeristische trip is, maar dit is de eerste echte toeristische bezienswaardigheid. Heel veel vakantiegangers en ook veel boeddhisten zijn hier te bezichtigen, haha. Het is 'n grote bouwmarkt van opgestapelde blokken. Hier en daar enkele stupa's. In de die stupa's zitten dan kleine boeddha's verstopt. Heb je er eentje gevonden dan mag je hem aanraken. Je mag dan een wens doen en het brengt je het eeuwige geluk. Nou dat buitenkansje laat ik me niet ontnemen. We hebben met z'n allen nogal wat wensen, dus we gaan erop af. De bovenste stupa is de grootste waar geen boeddha in zit; deze verwijst nl. naar het Nirvana. Zonder dollen, het is toch wel erg indrukwekkend met op de achtergrond mooie natuur en bergen.
Het was hier erg heet, kreeg er koppijn van en we zijn op weg gegaan naar Yogyakarta. We komen aan bij Tembi Rumah Buddha, een van mooiste hotels die we tot nu toe gehad hebben, klein maar o zo mooi aangelegd. De kamers zijn ingericht in de stijl van "De Kris Pusaka", alles van hout en rotan met een hemelbed om in weg te dromen en uitzicht op de sawa's. Tante Lien zou er nog weemoedig van worden. Het eten was hier ook weer overheerlijk. Kok Lonnie heeft ook hier zijn best gedaan. Ik raak er al aan gewend om 2x per dag rijst te eten, maar dit ook s'morgens eten is zelfs voor deze rijstepikker te veel.
We wisten dat Per en Monique vandaag ook in Yogya zouden landen, dus hebben we afgesproken om s'avonds samen te gaan eten in de Matahari.
25 juli.
Vandaag zijn Sonny en Leroy in het hotel gebleven/zwemmen. Hanny en ik zijn naar het Paleis van de Kraton geweest en daar een dans van een mooie wanita gezien. Ze kon 12 of 20 jr. zijn, maar mooi was ze wel. Toen een danser kwam zijn we weg gegaan..genoeg gezien. Jason was vanmorgen in Yogya aangekomen en we komen ze warempel tegen in het Paleis.
Sonny en Leroy opgehaald en Pak Boedi ging mee als gids. We wilden weleens een oude krissenwinkel zien. Hij nam ons mee naar een achterbuurt, kleine vieze stinkende steegjes, waar je alleen zeker niet moet komen. Een Bruce Lee-film op locatie zou hier bij passen. Hij wijst ons een huisje aan en we mogen naar binnen. 2 Scooters in de woonkamer die eerst opzij geschoven moeten worden en een slapend kindje op de vloer. Tegen de wand zien we 3 grote kasten met daarin veel krissen. De man en vrouw maken deze prachtige wapens zelf, stuk voor stuk vlijmscherp. Leroy's ogen puilen uit maar ze zijn te duur en vooralsnog te gevaarlijk. Ze worden gebruikt bij vechtdemo's en als decoratie. De vrouw laat de oudste kris zien in haar collectie; 600 jr. oud. Ze wilde dit wel verkopen, ze zegt dat het erg duur is, 2 miljoen roepia's. Grote bedragen, maar het kost nog steeds geen drol. Wij weer weg, bij elkaar blijven is het motto.
Daarna naar een batikfabriekje gegaan. Mooi proces van batikken, slavenarbeid! Mensen werken hard en verdienen niks. Batik gekocht.
We vragen om naar een pentjak silatschool te gaan. We hebben geluk, ze zijn bezig. Veel meditatie en lichaamsbeheersing.
Vandaag nog even bij Pak Boedi geregeld dat we een grotere auto kunnen krijgen. Europies willen meer comfort en geen koffers op het dak. Dat doen andere reizigers, maar wij niet.
26 juli.
Vandaag stond de Prambanan op ons programma. Dit zijn hindoe tempels van Rama, Vishnu en Shiva. waarvan de laatste de grootste is. Ook hier een bouwwerk van veel opgestapelde grote stenen. Het schijnt dat een aardbeving lang geleden de boel in elkaar heeft doen zakken en dat de nederlanders ervoor gezorgd hebben dat ze weer hersteld zijn. Overigens is dit een lange termijn project.
Vanmiddag zijn we met 4-en weer gaan shoppen. Hanny en ik zijn naar een beautycenter gegaan in de Matahari Mall. Hanny heeft nu haar voetjes lekker laten verwennen door dezelfde juf Snor. Ik eerst mijn haar laten knippen (3 euri) en daarna voor het eerst een goeie massage/pidjit (1 uur, 2,40 euri) gekregen. Het lekker ventje heeft mijn rug, schouders, arm en handjes stevig onder handen genomen. Dit is zeker 10 jr geleden dat ik voor het laatst zo heerlijk aangepakt ben. Even later komen Leroy en Sonny ook binnen, ook zij willen hun haar laten doen; coupe biljart.
Het vrouwtje wil zilver, en ze krijgt zilver, Pak Ompong weet een buurt waar alles niet zo duur is. Marion, wajangpoppen ?
s'Avonds spreken we af met Per en Monique om samen te eten voordat we elkaar weer zien in ons rustoord Lovina op Bali. We gaan de koffers pakken en vertrekken morgenvroeg naar Malang en beklimmen daar de Bromo.

• 26 Juli 2010 - 16:50

Gaby:

Ha lieverds! Elke dag lees ik met veel plezier jullie reisverslag. Nu de foto's nog Fer!Groeten van ma. Dikke kus van mij

• 27 Juli 2010 - 07:32

Gaby:

Lieve Sonny, voordat wij zelf op vakantie zijn, wensen wij jou alvast voor a.s. zondag een hele fijne verjaardag toe. Groetjes uit Ibiza van ons allen. Dikke kus van Max Febe Roger en Gaby

• 27 Juli 2010 - 16:57

Trea:

geweldig om te lezen hoe jullie reis verloopt.De kraton ligt nog goed in ons geheugen.en ik verheug me erop om het ook aan onze kinderen te laten zien.over 'n paar weken is het voor ons ook zover.goede trip verder en ik kijk weer uit naar het volgend reisverslag.liefs Trea

• 29 Juli 2010 - 18:56

Monique Vankan:

hi, jongens. Ñet alles gelezen! Ik ben slecht met dit soort dingen. Het komt mij over dat jullie een geweldige trip aan het maken zijn!!
    helemaal top zo met z'n allen.
    ik hoop dat voor Ferry ook een mooie terugblik is.

Nog heel veel vakantiegenot!!
    gr Monique

• 29 Juli 2010 - 19:32

Toine:

hallo wijckies, was de site kwijt maar trea heeft me geholpen, alby en ik hebben het hele verhaal gelezen, geweldig, ik geniet en zie het als een film aan me voorbij trekken, en ik kan me erin verplaatsen, geweldig dat je op die bruiloft was en dat je de plek van jeboorte huis hebt gevonden, zal wel impact hebben gehad, nu naar malang, Hotel Pelangi is aan te bevelen, waren wij ook , maar 1988, en dan Bromo, beleving als je een heldere morgen hebt, wij hadden geluk, maar een ier zat er al een week toen wij er waren en was een week lang naar boven gegaan, maar niets te zien tot dat wij kwamen, haha, salam dari zandvoort

• 29 Juli 2010 - 19:56

Krishna:

Hoi alle Wijckies,
    Ik hoop ,jullie kunnen verder het mooie landschap van Bromo genieten.Groeten ook aan Perry,Monique,Jason en Myron.We hebben hier helaas geen mooi weer,regen,regen en verder regen.Veel plezier !!!
    Liefs
    Krishna

• 29 Juli 2010 - 20:28

Alby:

ik geniettttttttt
    heerlijk jullie reisverslag te lezen..maar betaal niet teveel FER..al lijkt het niet duur..in bali betaal je 1 euro voor het knippen..hihihihi..ik blijf jullie volgen..kan niet wachten op jullie volgend reisverslag..dikke kus aan iedereen

• 30 Juli 2010 - 06:20

Pasquale En Wilma:

Hello Ferry, Hanny & de rest!

Wat een fantastische verhalen!! Wij volgen jullie reis en beleven ondertussen ook zelf weer de geweldige tijden van Indonesia!!

We zijn er zelf ook even tussenuit geweest, dus maken nu een inhaalslag van jullie reisverhalen!

Jullie hebben Mama Theysza ontmoet!! Een bijzonder fijne en geweldige vrouw, he?! En uuh, ja, ook bij ons leek het wel af we haar al kende, we voelden ons direct thuis aan Lake Toba!

Ik lees dat jullie op Java zijn en de borobudur hebben bezichtigd...prachtig!

Lieve mensen, geniet!!!

Liefs, Pasquale en Wilma.

• 31 Juli 2010 - 08:54

Tte Bloem:

Lieve Fer,Han, jongens en Jo-Ann. Morgen is Sonny jarig, dus Son, van harte proficiat met je verjaardag, nog vele jaren in goede gezond- heid en, zoals altijd, veel succes met je studie. En veel plezier op deze dag in het Verre Oosten. Han, Fer, Randy, Jo-Ann en Leroy ook van harte gefeliciteerd met jullie zoon en broer. Na Yokjakarta heb ik nog geen verslag gelezen over de Bromo,Surabaja enz., maar dat is niet erg, want het lijkt me toch dat je veel tijd in je verslagen moet steken Fer. Geniet van datgene wat jullie zien en mee-maken en jullie verhalen horen we als jullie weer terug zijn. Nogmaals groetjes en felicitaties uit Rozenburg en liefs van tte Bloem.

• 31 Juli 2010 - 15:54

Krishna:

Hi Sonny,
    Morgen 01 augustus ben jij "JONGER" geworden.Toevallig dit jaar heb jij gelegenheid,om je verjaardag in Indonesie te vieren.Leuk,toch ?
    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag,veeeeeeeeeeel geluk en succes in je verdere leven.Veeeeeeeeeeel plezier met het vieren van je verjaardag samen met papa,mama,Randy ,Jo Ann,Leroy en ook alle familie Brard.Groetjes ook aan iedereen !!!!
    Krishna

• 01 Augustus 2010 - 16:53

Linda Beckman Lapre:

Hoi Sonny en de rest,

Sonny, van harte gefeliciteerd! Bof jij ff. Dat doen er niet veel na. Geniet van al het moois dat je ziet. Jullie ook Han, Fer en Leroy.. Wat een belevenis. Ik kijk uit naar de reis die wij ook gaan maken en lees graag jullie erg leuke en verbeeldende verhalen. Ferry, maak er een boek van. Je schrijft heel leuk en je wil alleen maar meer lezen. Beleef het en geniet ervan.

Groetjes en liefs,
    Linda